Jeg har i længe tid gået med overvejelser omkring køb af bil. Da jeg til dagligt bor i København, er det begrænset i hvilket omfang jeg har behov for en bil, ligesom det praktiske i at have en bil i København, aldrig har været optimalt. Parkeringspladser er eksempelvis så godt som umuligt at finde, og skal du være sikker på en plads til karaten hver aften, er du nødsaget til at investere i en privat parkeringsplads, som desværre koster en mindre formue. Nu skal bilen primært bruges til at besøge venner og familie udenfor København, men da den til daglig har hjemme i København, har jeg derfor primært ledt efter små og praktiske biler, der vil kunne være på enhver ledig parkeringsplads, når jeg er så heldig at finde en. Desværre er det sådan med små biler, at deres motor i de fleste tilfælde er tilsvarende små og for én som mig, er det bare ikke nok med en 1-liters motor, med 80 kedelige hestekræfter. Som bekendt bliver mange af de små biler produceret i hurtige udgaver, som eksempelvis racerudgaven af den populærere tøsebil Fiat 500, hvor Abarth har pillet lidt ved bilen og gjort den markant hurtigere. Næsten det samme har Volkswagen gjort med deres UP! GTI, hvor den har fået lidt ekstra på hestekræfterne og udseende, inden den forlod fabrikken i Tyskland. Problemet med dem er desværre, at de prismæssigt ligger et stykke fra mit budget, da man skal af med omkring 250.000 kr. hvis man have en af de små racere med hjem. Derfor har jeg været nødsaget til at søge bredt for en løsning på mit problem, og som med så meget andet, så fandtes der også en løsning på dette problem.
Chiptuning er løsningen til den lille bil
Efter lidt research på nettet, fandt jeg hurtigt ud af, at jeg ikke var alene om mit problem. De anbefalede alle sammen at droppe de dyre modeller, til fordel for en langt billigere og mere logisk løsning; Chiptuning. Da jeg selv var barn, husker jeg at chiptuning havde et blakket ry og mest var for unge drenge, som gerne ville have lidt mere at blære sig med. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at sandheden er en helt anden den dag i dag. Chiptuning har rykket sig milevidt og det har medfødt store internationale selskaber, med det ene formål, at gøre biler hurtigere, til en billigere pris end producenterne og uden at gå på kompromis med kvaliteten. En af dem er tyske DTE Systems, der som markedsleder og firstmover har leveret imponerende resultater med deres testvindende chiptuning, ligesom de var udviklerne bag den banebrydende Pedalbox, som gør op med sløve standardiserede speederpedaler. Deres chiptuning fungerer desuden helt fantastisk med det smarte ’plugnplay’ system, som gør det let for alle med 10 fingre, at klare installationen på ganske kort tid. Deres chiptuning og pedalbox forhandles i Danmark på https://ctdenmark.dk/.
Vælg en lovlig chiptuning
I min research efter den bedste forhandler af chiptuning, stødte jeg desværre på mange udbydere af chiptuning, som praler med at de kan hive en masse hestekræfter ud af din bil og at de kan gøre det ganske lovligt. Det er midlertidig ikke tilfældet og faktisk kan du ende med en ganske stor bøde, hvis ikke du har orden i papirerne, i tilfælde af at du bliver stoppet af politiet eller skal til syn. Derfor var der altså endnu en fordel, ved at vælge tyske DTE Systems, der som de eneste forhandlere af chiptuning i verden, har TÜV-godkendelser til stort set samtlige modeller og for mig blev netop dét afgørende. Som prikken over i’et, forhandler de endda deres produkter gennem danske Chiptuning Danmark, hvilket også sikrede mig hurtig levering og danske handelsbetingelser. Nu mangler jeg bare og finde den rigtige mini-bil, så jeg kan få den chiptunet og kørt landet tyndt!